
Een nieuwe muziekschool!
Mijn naam is Bianca de Vrind, fluitiste klassiek & improvisatie. Living Music School is mijn lespraktijk, middenin de mooie groene Alblasserwaard.
Ik geef fluitles op alles niveau’s, maar ook pianoles aan beginners, algemene musische vorming en muziektheorie. Verder kan ik je ook coachen als je auditie gaat doen, als je last hebt van zenuwen tijdens een concert, als je beter wilt leren samenspelen met je duo of bandje of als je je eigen liedje wilt leren schrijven.
Maar ik kan je ook coachen door middel van muziek als je in je dagelijkse leven tegen bepaalde problemen aan loopt, bijvoorbeeld omdat je autisme of ADHD hebt. Dat kan ook als je nog geen instrument bespeelt of van plan bent dit te gaan doen.
Wil je les van mij? Meld je dan aan via het contactformulier. Ik neem zo snel mogelijk contact op en dan spreken we een gratis proefles af! Daarna mag je besluiten of je les van mij wilt, hoe lang en hoe vaak. Klik hier voor mijn tarieven.
Muziekles op maat voor jou!
Bij Living Music School krijg je dwarsfluitles van mij. Ik doe mijn best om les te geven op een flexibele en creatieve manier die zoveel mogelijk aansluit bij wat jij nodig hebt, bij wat jij kunt en wat je graag zou willen bereiken. Daarbij denk ik graag buiten de gebruikelijke kaders en methodes. Om uit te leggen wat je daarvan kunt verwachten, vertel ik eerst iets over hoe fluitles er volgens de meest gebruikte methodes uitziet.
Fluitles volgens reguliere methodes
Een methode bestaat meestal uit meerdere delen; meerdere lesboeken dus, die steeds een beetje verder gaan in de basiskennis en basistechnieken, tot je alle delen hebt gehad. Zo gebruik ik bijvoorbeeld A tune a day van Herfurth & Stuart , en ook wel Horen, lezen & spelen van de Haske. Een methode is heel handig en overzichtelijk en neemt je stap voor stap mee in het leren en oefenen van het leren van nieuwe tonen, nieuwe grepen en het leren lezen van noten. Als je goed je best doet, kun je al vrij snel een leuk melodietje meespelen met een opname of met live begeleiding op de piano of een slagwerkinstrument door mij.
Naast zo’n methode speel je vaak ook al andere muziek. Jij mag kiezen wat je leuk zou vinden om te spelen en natuurlijk help ik je daarbij. Sommige leerlingen mogen al ergens meespelen in een leerorkest. Dan mag je ook de muziek die daarbij hoort meenemen naar de les.
Als je al wat verder bent, meestal nadat je al een aantal delen van de methode hebt gedaan, kun je etudes gaan spelen. Dat zijn muziekstukken voor fluit alleen, die speciaal zijn geschreven om je basistechniek te verder te oefenen. ( étude is oefening in het Frans). Je leert zo ook om steeds langere stukken achter elkaar door te spelen. Etudes zijn er in alle niveaus. Ze worden steeds een beetje moeilijker en langer.
Als je heel ambitieus bent, zijn er ook nog aparte boeken met speciale toonladders en met specifieke oefeningen. Deze boeken gebruik ik voor (semi) professionele fluitisten of leerlingen die zich bijvoorbeeld voorbereiden voor het conservatorium.
Bij reguliere muzieklessen komt ook muziektheorie aan bod. Ook daarin geef ik les. Dat kan op verschillende niveaus. Als je wilt, kun je er zelfs examen in doen. Dat kan via de nationale HaFaBra examens. Je doet dan een theoretisch examen en een praktijkexamen. Er zijn vier diploma’s: A, B, C, en D. Sommige orkesten vragen om deze diploma’s. A is voor beginners die bijvoorbeeld een of twee jaar les hebben. Als je D-niveau hebt, ben je klaar om toelatingsexamen te doen voor het conservatorium.
Muziekles á la Living Music School
Muziekles á la Living Music School is een mix van meer reguliere methodes en mijn eigen manieren van ontspannen fluit leren spelen en bovenal: plezier hebben in het maken van muziek. Samen bepalen we hoe die mix er voor jou uit mag zien en steeds als het nodig is, passen we hem aan. Zo krijg je muziekles op maat voor jou. Belangrijke middelen die we kunnen inzetten zijn bijvoorbeeld improvisatie, het verkennen van ritme, klanken en samenklanken op andere instrumenten dan de dwarsfluit, of het combineren van muziek met andere creatieve middelen. Heb je dyslexie en is noten lezen lastig? Geen probleem! Muziek is zoveel meer dan alleen noten kunnen lezen. Het kan ook prima zonder, bijvoorbeeld op je gehoor! Wil je je eigen liedjes leren maken en spelen? Ook dat kan!
Improvisatie
Improvisatie klinkt veel moeilijker dan het is, want je kunt zelfs improviseren met maar één toon. Probeer maar eens uit hoeveel verschillende klanken je kunt maken op een dwarsfluit zonder ook maar een klep in te drukken. Je kunt snel blazen, of langzaam, met een breed mondgat of juist heel klein, met je kin naar voren of niet, aanzetten met je tong op verschillende manieren of met je lippen. Zelfs hoe je staat en hoe open je keel is, heeft invloed op de klank. De verschillende klanken die je kunt maken zijn eindeloos.
Je kunt het ook leren door bestaande melodieën uit je hoofd te leren naspelen, en door die te omspelen of door er iets aan toe te voegen wat je zelf bedenkt. Daarvoor heb je soms wel iets meer gevoel of kennis van akkoorden nodig. Ik kan je daarbij helpen door je te begeleiden op de fluit of op een ander instrument, bijvoorbeeld de piano. Je traint dan je gehoor en leert zo wat bij elkaar past qua klank. We beginnen met iets simpels, een bekend lied dat je al kent en al goed in je oren hebt zitten. En dan gaan we het gewoon proberen. Niets is fout! Al doende reik ik je tips en tricks aan en help ik je om blokkades te overwinnen, zodat je je steeds zekerder en vrijer voelt.
Wat leer je van improviseren?
- Je leert los te komen van de bladmuziek. Je gaat vrijer spelen. En dat voelt…zalig! Je hoort dat meteen terug als je wel weer van blad speelt. Dat klinkt dan meteen ook veel beter, veel natuurlijker en veel meer van jou.
- Je leert je oren te gebruiken. Het gaat niet van de ene op de andere dag, maar je traint je gehoor en je leert horen en voelen welke toon waar zit en welke toon erbij hoort. Daardoor heb je een melodie veel sneller door en gaat van blad spelen je ook steeds makkelijker af.
- Je kunt je beter uitdrukken en je krijgt daarin meer zelfvertrouwen en lef
- Je leert om een eigen partij te bedenken die je mee kunt spelen als tegenstem in bijvoorbeeld een bandje of in een begeleidingscombo van een koor of in de muziekgroep van de kerk.
Percussie en zo
Als ik merk dat je iets lastig vindt, bijvoorbeeld een ritme of een bepaalde klank of melodie. Dan gaan we het even anders doen. Dat gebruik ik niet alleen maar de dwarsfluit, maar dan zet ik je achter de piano of ik geef je een slagwerkinstrument om mee te oefenen. Als je dat leuk vindt, kun je ook een eenvoudig lied leren zingen terwijl ik je begeleid….of terwijl je dat zelf doet! Dit is natuurlijk nooit verplicht, maar als je dat leuk vindt, dan kan het dus. De hoofdzaak blijft dwarsfluit, maar door ook andere dingen te proberen, oefen je vaardigheden die je muzikaal een heel stuk verder helpen en daarvan ga je ook beter en fijner fluit spelen.
Samenspel
Samenspel is een belangrijk onderdeel van muziek maken en ook het leukste! Als het goed is, til je elkaar als het ware op in je samenspel. Samenspel oefenen we al meteen vanaf het begin, doordat ik je begeleid op diverse instrumenten en doordat we fluitduetten spelen.
Ik zal eens in de zoveel tijd een leerlingenconcert organiseren waarin samenspel aan bod komt en waar je aan mee kunt doen als je dat leuk vindt.
Samenspelen kan ook in een orkest. Ik kan je helpen zoeken naar een orkest dat bij je past. Ik heb ook plannen om zelf een fluitorkestje op te zetten voor leerlingen, eventueel aangevuld met andere instrumenten, maar dat is nog even toekomstmuziek.
Muziekcoaching
Het kan zijn dat je al goed fluit speelt, maar bijvoorbeeld last hebt van zenuwen, waardoor het heel moeilijk is om bij anderen net zo mooi en ontspannen te spelen als thuis. Dat kan zelfs zo vervelend zijn, dat je het eigenlijk helemaal niet leuk vindt als je een concert hebt. Ik wil je daarbij helpen!
Het kan zijn dat je het moeilijk vindt om te ontspannen als je speelt, waardoor je last krijgt van kramp of waardoor je houding je fluitspel en je klank in de weg zit. Heel vervelend, maar met bepaalde oefeningen is er echt wel iets aan te doen!
Je moet voorspelen, een concert geven of auditie doen, op fluit of op een ander instrument, alleen of samen met anderen. Je wilt je graag goed voorbereiden en je vindt het fijn als ik je bijvoorbeeld vertel wat er al heel goed gaat en waar je misschien nog wat aandacht aan kunt besteden. Ik wil je graag coachen!
Het kan zijn dat je bijvoorbeeld autisme hebt of AD(H)D en dat je hebt gehoord of gelezen dat muziek heel veel kan betekenen voor je ontwikkeling en voor het leren omgaan met de dingen waar jij het lastig mee hebt in je dagelijks leven. Je wilt graag ervaren wat muziek hierin voor jou kan betekenen. Samen kijken we naar wat jij nodig hebt en wat bij jou past!
Dit zijn enkele voorbeelden waarin ik je kan helpen als muziekcoach.
Autisme Spectrum Stoornis
Autisme is een andere manier van informatie verwerken, waardoor mensen met autisme anders waarnemen, denken en voelen dan de meeste andere mensen. Dit is een simpele omschrijving. In de praktijk is het wat ingewikkelder, want autisme levert een scala aan eigenschappen op die zich bij iedereen weer anders uiten. Daarom spreken we van een autistisch spectrum.
Officieel, volgens de psychiaters is autisme een ‘stoornis’, en eerlijk is eerlijk: het kan heel lastig zijn om te leven met autisme in een omgeving die niet op autisme is ingericht. Daarbij gaat autisme ook relatief vaak samen met beperkingen en hebben veel mensen een trauma opgelopen door hoe ze zijn behandeld door hun autisme.
Maar autisme heeft ook sterke kanten. Ik noem er een paar: sterke focus, authenticiteit, eerlijkheid, analytisch en logisch denken, outside the box denken, veel aandacht voor details. Veel mensen met autisme hebben een speciale interesse, waar ze helemaal in op kunnen gaan en waar ze alles over willen weten. Vaak worden ze daar dan heel erg goed in.
Iedereen met een andere manier van informatie verwerken is welkom bij mij op les, met of zonder diagnose. Ik geloof wat jij mij vertelt en ik vind niets raar. De tarieven voor ‘gewone’ of op autisme aangepaste lessen zijn bij mij gelijk.
Waarin zijn lessen voor leerlingen met autisme anders?
Eigenlijk zijn ze niet anders, want ik geef iedereen die dat wil les op maat. Maar als ik weet dat er sprake is van autisme, dan zal ik meer gericht mijn best doen om uit te zoeken wat een leerling nodig heeft aan bijvoorbeeld structuur en voorspelbaarheid en welke prikkels hem wel stimuleren en welke juist niet. Ook zal ik dan extra aandacht geven aan de zoektocht naar hoe muziekles deze leerling kan helpen bij de dingen die hij of zij extra moeilijk vindt in het dagelijks leven.
Zoals gezegd gaat een andere informatieverwerking vaak samen met andere uitdagingen. En soms komen die uitdagingen alleen, zonder autisme. Ik denk aan dyslexie, waardoor iemand heel veel moeite heeft om noten te leren lezen. Of ik denk aan kinderen die (bijna) niet praten. Of kinderen met een motorisch probleem waardoor het moeilijker is om een instrument te bespelen. Of kinderen die heel druk zijn en zich heel moeilijk kunnen concentreren en daardoor al vaak te horen hebben gekregen dat lui zijn, het niet goed doen, het niet kunnen. Helemaal niet waar natuurlijk! Vaak is het voor deze kinderen heerlijk om hun energie kwijt te kunnen in muziek en te merken dat ze daar steeds beter in worden.
Anders zijn dan anderen is niet altijd makkelijk, dus ik denk ook aan psychische problemen, waarbij muziekles ingezet kan worden om verlichting te geven, om een uitlaatklep te bieden of om te uiten wat even niet lukt met woorden, waarna het je misschien wel lukt om er met mij of met iemand anders over te praten.
Wij gaan samen kijken naar wat jij kunt en naar wat je het liefst zou willen!
Als je meer wilt weten over autisme, kijk dan ook eens op mijn persoonlijke blog www.zokunjetookzien.nl.